Lawineredding

Terug naar reisverhalenoverzicht

Sonde, pieper, schep: je moet het allemaal bij je hebben zodra je off-piste gaat. Maar het belangrijkste instrument dat je niet mag vergeten is je hoofd, aldus Rolf Westerhof van het Snow Safety Center. Een hoofd vol kennis over lawinekunde.

Lawines zijn een natuurverschijnsel, dus per definitie grillig en onvoorspelbaar, maar Rolf Westerhof besteedt een goed deel van zijn leven aan het ontrafelen van de dynamiek ervan. Tien jaar geleden richtte hij het Snow Safety Center op om alle kennis over lawines en lawinereddingen te bundelen en beschikbaar te stellen, onder meer via publicaties en cursussen.

Scenario’s
De lawinekunde is voortdurend in beweging. Rolf praat vanuit het Snow Safety Center mee over nieuwe internationale aanbevelingen, zoals het gebruik van een aluminium in plaats van plastic schep, langere sondeerstokken (minimaal 2 meter 40) en geavanceerdere piepers met meer zoekmogelijkheden op instructieniveau. “Een duidelijke verandering is de manier waarop een gerationaliseerd beslismodel, zoals de reductiemethode, wordt aangevuld met zogenaamde ‘scenario’s’, waarmee je actuele lawinesituaties meeneemt in de omgevingsanalyse. Europees zullen zes van die scenario’s worden vastgesteld."


Nonchalance
Over het algemeen is Rolf te spreken over de aandacht die er in het NKBV-winterprogramma is voor lawinekunde en lawinereddingen. Dat moet ook, want hij merkt dat er bij toerskiërs en andere poederliefhebbers snel wat nonchalance insluipt. "De kans op een lawine is relatief klein, maar dat betekent niet dat je minder waakzaam hoeft te zijn. Bij het grote publiek is het beeld omgekeerd. Daar denkt men dat lawines in de Alpen om de haverklap naar beneden rollen en voor ellende zorgen. Ook dat is niet reëel."

Zelf verzorgt het Snow Safety Center een workshop lawinereddingen voor de NKBV. Niet alleen voor beginners, maar ook voor meer ervaren winterbergsporters die hun inzichten weer opgefrist willen hebben. Komt hij toch weer terug op dat hoofd met kennis. Als je dat al in Nederland kunt vullen, is dat alleen maar beter.